W niedzielny wieczór czasu lokalnego, w w Dolby Theatre oraz równolegle na dworcu kolejowym Union Station w Los Angeles rozpoczęła się długo wyczekiwana gala rozdania nagród amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Na tegorocznych „Oscarach” zdecydowanie triumfowała Chloe Zhao. Reżyserka chińskiego pochodzenia została drugą w 93-letniej tradycji Oscarów kobietą wyróżnioną za reżyserię.
Film Zhao, „Nomadland” poza najlepszą reżyserią, został również nagrodzony w kategorii najlepszy film. Co więcej, odtwarzająca w nim główną rolę Frances McDormand otrzymała Oscara za najlepszą kobiecą kreację aktorską.
It's official! #Oscars pic.twitter.com/EjlbzePvqR
— The Academy (@TheAcademy) April 26, 2021
Z kolei najlepszym aktorem okazał się w tym roku Anthony Hopkins, który zdobył statuetkę za rolę w obrazie „Ojciec”. Co ciekawe, laureat nie pojawił się na gali.
Jeśli chodzi o nominacje, to najwięcej, bo aż dziesięć z nich otrzymał film „Mank” Davida Finchera. Z kolei ex aequo po sześć nominacji zdobyły produkcje „Ojciec”, „Judas and the Black Messiah”, „Minari”, „Nomadland”, „Sound of Metal” i „Proces siódemki z Chicago”.
W trakcie 93. gali Oscarów pojawiły się także dwa polskie akcenty. Pierwszym z nich była nominacja dla Dariusza Wolskiego za najlepsze zdjęcia do netfliksowych „Nowin ze świata” z Tomem Hanksem w roli głównej. Nagroda ta powędrowała ostatecznie do Erika Messerschmidta za zdjęcia „Manka” Finchera.
Drugi narodowy akcent stanowiła nominacja za najlepszy film dla polsko-bośniackiej koprodukcji „Aida” Jasmili Žbanić. Polską część ekipy „Aidy” stanowiła polska producentka Ewa Puszczyńska, montażysta Jarosław Kamiński, kostiumografka Małgorzata Karpiuk oraz autor muzyki – Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Mimo pozytywnego odbioru, statuetka powędrowała jednak do Thomasa Vinterberga za obraz „Na rauszu”.
Poniżej przedstawiamy listę tegorocznych laureatów:
Najlepszy film: Chloe Zhao, „Nomadland”;
Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca: Frances McDormand, „Nomadland”;
Najlepsza pierwszoplanowa rola męska: Anthony Hopkins, „Ojciec”;
Scenariusz oryginalny: Emerald Fennell, „Obiecująca. Młoda. Kobieta”;
Scenariusz adaptowany: Christopher Hampton i Florian Zeller, „Ojciec”;
Najlepsza piosenka: H.E.R, „Fight For You”, „Judas and the Black Messiah”;
Najlepszy film międzynarodowy: Thomas Vinterberg, „Na rauszu”;
Najlepsza drugoplanowa rola męska: Daniel Kaluuya, „Judas and the Black Messiah”;
Charakteryzacja i fryzury: „Ma Rainey: Matka bluesa”;
Kostiumy: „Ma Rainey: Matka bluesa”
Najlepszy dźwięk: „Sound of metal”;
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski: „Dwóch nieznajomych”;
Najlepsza krótkometrażowa animacja: „Jakby coś, kocham was”;
Najlepsza pełnometrażowa animacja: „Co w duszy gra”;
Najlepszy krótkometrażowy dokument: „Colette”;
Najlepszy dokument: „Czego nauczyła mnie ośmiornica”;
Efekty specjalne: „Tenet”;
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Yeo-Jong Yun, „Minari”;
Najlepsza scenografia: „Mank”
Najlepsze zdjęcia: Erik Messerschmidt, „Mank”;
Najlepszy montaż: „Sound of metal”;
Najlepsza muzyka: Jon Batiste, Atticus Ross, Trent Reznor, „Co w duszy gra”;
Nagrody za działalność humanitarną: Tyler Perry i Motion Picture & Television Fund.
N.N.
Źródło: Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej/media