Dzień zjednoczonej Europy – święto obchodzone w rocznicę Deklaracji Schumana

9 maja rozpoczął się IV Europejski Festiwal Roberta Schumana. W tym dniu obchodzone jest również święto państw europejskich.

5 tygodni odbywać się będą spotkania tematyczne obejmujące wydarzenia z życia społecznego w ramach IV Europejskiego Festiwalu Schumana. Z powodu pandemii koronawirusa, festiwal będzie trwał miesiąc. Jest on objęty patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.

Europa odeszła od swoich korzeni, które kształtowali Robert Schuman, Alcide de Gasperi i Konrad Adenauer przez  kilka dekad po II wojnie światowej. Porzucenie idei Roberta Schumana prowadzi do negatywnych skutków, takich jak rosnący deficyt jedności, solidarności i pokoju. Negatywne skutki odejścia od koncepcji Wspólnoty Narodów Europy na rzecz superpaństwa powodują coraz większe niezadowolenie ludzi i chaos w różnych wymiarach życia społecznego.

Przypomnieć postać i dzieło Roberta Schumana; znaczy sięgać do źródeł procesu jednoczenia Europy. Mówiąc o tej postaci, warto podkreślić rolę etyki, godności czy umiaru w życiu politycznym. 9 maja 1950 Robert Schuman przedstawił na posiedzeniu rządu francuskiego plan utworzenia Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, nazwany później Deklaracją Schumana. W maju 1950 roku, we współpracy z francuskim politykiem i ekonomistą Jeanem Monnetem i kanclerzem Niemiec Konradem Adenauerem, doprowadził do porozumienia między Francją a Niemcami.

Modlitwa bez Granic 13 dnia każdego miesiąca we wszystkich stolicach Europy tworzy różę 12 gwiazd jako oddanie Europy Maryi w procesie budowy wspólnoty na ewangelicznych wartościach. Jest to symbol mający znaczenie chrześcijańskie. Do modlitwy zaproszeni są ludzie z całej Polski, Europy i świata.

Proces beatyfikacyjny Sługi Bożego Roberta Schumana został otwarty 9 czerwca 1990 roku przez biskupa Metz Pierre’a Raffina. Instytut Myśli Schumana modli się za rychłą beatyfikację Sługi Bożego Schumana, powrót do chrześcijańskich korzeni w Europie oraz ukształtowanie ludzi głoszących Ewangelię.

Komentarze